Dag: 2. februar 2018

Hvordan kan spise sundt forbedre dit humør?

Vi alle ved at spise rigtigt kan hjælpe dig med at opretholde en sund vægt og undgå, at visse sundhedsmæssige problemer, men din kost kan også have en dybtgående effekt på dit humør og følelse af velvære. Undersøgelser har knyttet spiser en typisk Vestlig kost—fyldt med forarbejdet kød, færdigretter, take-away food og sukkerholdige snacks—med højere priser af depression, stress, bipolar lidelse, og angst. Spiser en usund kost, selv kan spille en rolle i udviklingen af psykiske lidelser som ADHD, depression, Alzheimers sygdom og skizofreni, eller i forbindelse med en øget risiko for selvmord hos unge mennesker.

At spise mere frisk frugt og grøntsager, madlavning måltider i hjemmet, og at reducere dit indtag af sukker og raffinerede kulhydrater, på den anden side, kan hjælpe til at forbedre stemningen og lavere din risiko for psykiske problemer. Hvis du allerede er blevet diagnosticeret med en psykisk helbred, spiser godt kan endda hjælpe med til at håndtere dine symptomer og genvinde kontrollen over dit liv.

Spise en sund kost behøver ikke at være alt for kompliceret. Mens nogle bestemte fødevarer eller næringsstoffer, der har vist sig at have en gavnlig effekt på humør, det er din samlede kosten mønster, der er mest vigtige. Grundstenen (våffeljärn) i en sund kost mønster bør erstatte de forarbejdede fødevarer med rigtig mad, når det er muligt. Spise mad, der er så tæt som muligt på den måde, naturen har gjort det, kan gøre en enorm forskel for den måde, du tænker, ser og føler.